Veľkopriestorové rodinné autá | AUTOVIA.SK

Veľkopriestorové rodinné autá

Veľkopriestorové rodinné vozidlá boli kedysi doménou majetnejších vodičov, ktorí si mohli dovoliť rozmaznávať svoju početnú rodinu veľkým vanom poskytujúcim takmer neobmedzené množstvo priestoru a variability. Dnes sa však stávajú stále dostupnejšími a ich výber je prekvapivo bohatý.

Segment veľkopriestorových vozidiel patrí medzi najmladšie. Tieto autá vznikli výlučne pre potreby rodiny, čo znamená, že nie sú odvodené od úžitkových áut jednoduchým pridaním ďalších radov sedadiel a odstránením plechových výplní z oblasti bočných okien, ale od začiatku boli konštruované ako plnohodnotné rodinné autá slúžiace na pohodlné zdolávanie dlhých vzdialeností. V ich výbave preto často nechýbajú luxusné prvky charakteristické pre limuzíny vyšších segmentov, či bezpečnostná výbava na veľmi vysokej úrovni.

S ich pribúdaním na trhu jazdených vozidiel sa stávajú čoraz dostupnejšie aj pre rodiny, ktorých finančné rozpočty doteraz prítomnosť veľkopriestorového auta vylučovali. Vďaka stúpajúcej popularite tohto segmentu je výber veľmi pestrý. V ponuke sú tak rôzne veľkosti, motorizácie a výbavové úrovne.

V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších veľkopriestorových vozidiel na našom trhu s jazdenými autami.

Citroën Xsara Picasso

Plusy
- komfortný podvozok
- vnútorný priestor
- veľký výber na trhu

Mínusy
- priemerné dielenské spracovanie
- nepresné radenie
- nestabilita vo vyšších rýchlostiach

Motory
1.6 8V (70 kW/95 k), 1.8 16V (85 kW/115 k), 2.0 16V (100 kW/136 k), 2.0 HDi (66 kW/90 k), 1.6 HDi 16V (80 kW/109 k).

Časté poruchy
Poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (HDi vplyvom používania neoriginálneho vzduchového filtra), poruchové tlmiče torzných kmitov remenice pohonu pomocných agregátov, poruchy vstrekovačov systému common-rail, netesnosti vysokotlakového palivového čerpadla systému common-rail.

Fiat Multipla

Plusy
- šesťmiestne usporiadanie
- variabilita interiéru
- výborný výhľad

Mínusy
- len päťstupňová prevodovka
- málo účinné brzdy
- menšie sedadlá

Motory
1.6 16V (76 kW/103 k), 1.6 16V Bipower (70 kW/95 k), 1.9 JTD 8V (77 kW/105 k, 81 kW/110 k, 85 kW/115 k).

Časté poruchy
Poruchy vstrekovačov systému common-rail, poruchová regulácia turbodúchadla, predčasne opotrebované brzdy, skrútené brzdové kotúče, vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora, nepravidelne opotrebované predné pneumatiky (do roku 2000), poruchy elektroniky.

Ford Focus C-Max

Plusy
- kvalitný interiér
- jazdné vlastnosti
- dobré motory

Mínusy
- slabšie brzdy
- chudobnejšia sériová výbava základnej verzie
- opotrebovanie kľúča od zapaľovania

Motory
1.6 16V (74 kW/100 k), 1.6 16V Ti-VCT (85 kW/115 k), 1.8 16V (92 kW/125 k), 2.0 16V (107 kW/146 k, na CNG 93 kW/126 k a na LPG 107 kW/146 k), 1.6 TDCi 16V (66 kW/90 k, 80 kW/109 k), 1.8 TDCi 8V (85 kW/115 k), 2.0 TDCi 16V (100 kW/136 k).

Časté poruchy
Nefunkčná elektrická parkovacia brzda, netesnosti okolo vstrekovačov systému common-rail (TDCi), zanesený filter pevných častíc, nepresné palivomery, pískanie zadných bŕzd, nefunkčný EGR ventil, hlučný kompresor klimatizácie, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník.

Kia Karnival

Plusy
- vnútorný priestor
- komfortné pruženie
- priaznivé ceny

Mínusy
- len priemerné jazdné vlastnosti
- slabšia pasívna bezpečnosť
- účinnosť bŕzd

Motory
2.5 V6 24V (110 kW/150 k, 121 kW/165 k), 2.9 D (93 kW/126 k), 2.9 CRDi (106 kW/144 k).

Časté poruchy
Vôle v prednej náprave, skrútené brzdové kotúče  (do roku 2001), zadreté ojničné ložiská (V6), spálené tesnenie pod hlavou valcov (V6), nefunkčné lanovody ovládajúce pedálovú ručnú brzdu, hlučné ložiská predných kolies, poruchy vysokotlakového palivového čerpadla systému common-rail.

Opel Meriva

Plusy
- variabilita vnútorného priestoru
- úsporné naftové motory
- obratnosť

Mínusy
- spotreba benzínových verzií
- nepresné radenie
- spotreba oleja

Motory
1.4 16V (66 kW/90 k), 1.6 8V (64 kW/87 k), 1.6 16V (74 kW/100 k, 77 kW/105 k), 1.8 16V (92 kW/125 k), 1.6 Turbo (132 kW/180 k), 1.3 CDTi 16V (55 kW/75 k), 1.7 DTI (55 kW/75 k), 1.7 CDTI (60 kW/82 k, 74 kW/100 k).

Časté poruchy
Nefunkčný EGR ventil, vysoká spotreba oleja vplyvom čoho nefunguje ani katalyzátor (1.6 16V), prasknuté halogénové žiarovky H7 v hlavných svetlometoch, prasknuté rozvodové remene benzínových motorov, korózia výfukového potrubia, poruchy centrálneho zamykania.

Opel Zafira

Plusy
- sedem miest
- systém sklápania sedadiel
- pružný naftový motor 2.2 DTI

Mínusy
- krátke intervaly výmeny rozvodových remeňov
- dielenské spracovanie
- dynamika základnej verzie 2.0 DI

Motory
1.6 16V (74 kW/100 k), 1.8 16V (85 kW/115 k, 92 kW/125 k), 2.2 16V (108 kW/147 k), 2.0 16V Turbo (147 kW/200 k), 2.0 DI 16V (60 kW/82 k), 2.0 DTI 16V (74 kW/100 k), 2.2 DTI 16V (92 kW/125 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebovaný alternátor, netesnosti podtlakového vedenia a následné kolísanie ťahu motora (DI a DTI), poruchy vysokotlakového palivového čerpadla Bosch VP44, prasknutý rozvodový remeň (benzínové motory do roku 2001), zlé zadné tlmiče, hlučný kompresor klimatizácie.

Peugeot 807

Plusy
- vnútorný priestor
- pasívna bezpečnosť
- antikorózna ochrana

Mínusy
- tvrdohlavá elektronika
- dielenské spracovanie interiéru
- nepresné radenie

Motory
2.0 16V (100 kW/136 k), 2.2 16V VTC (116 kW/158 k), 3.0 V6 24V VTC (150 kW/204 k), 2.0 HDi 16V (79 kW/107 k, 100 kW/136 k), 2.2 HDi 16V (94 kW/128 k, 98 kW/133 k).

Časté poruchy
Vôle v zavesení predných kolies, spotreba motorového oleja (2.0 16V), nefunkčné elektrické ovládanie sedadiel, poruchy centrálneho informačného monitora, úniky chladiaceho média z klimatizácie, úniky oleja z päťstupňových manuálnych prevodoviek, opotrebované brzdy.

Renault Mégane Scénic

Plusy
- úsporný motor 1.9 dTi
- pružné benzínové motory
- bohatá ponuka

Mínusy
- dielenské spracovanie
- spotreba paliva (2.0 8V)
- malé sedadlá

Motory
1.4 8V (55 kW/75 k), 1.6 8V (68 kW/92 k), 2.0 8V (84 kW/114 k), 1.4 16V (70 kW/95 k), 1.6 16V (79 kW/107 k), 2.0 16V (102 kW/139 k), 1.9 D (47 kW/64 k), 1.9 TD (66 kW/90 k), 1.9 dTi 8V (59 kW/80 k, 62 kW/84 k, 72 kW/98 k), 1.9 dCi 8V (75 kW/102 k).

Časté poruchy
Prasknutá hlava valcov a zlé tesnenie pod ňou (1.9 D a 1.9 TD), nefunkčná viskózna spojka (RX4), poruchové zapaľovacie cievky (benzínové motory 16V), vôle v zaveseniach predných kolies, úniky oleja z prevodovky, vôle v okách zadných tlmičov (RX4), opotrebované ložiská zadných kolies.

Toyota Corolla Verso II

Plusy
- spoľahlivosť
- presné riadenie
- pružné benzínové motory

Mínusy
- obmedzená ponuka
- malý batožinový priestor
- vyššie ceny

Motory
1.6 16V (81 kW/110 k), 1.8 16V (95 kW/129 k), 2.0 D-4D 16V (85 kW/115 k), 2.2 D-4D 16V (100 kW/136 k a 130 kW/177 k).

Časté poruchy
Skrútené predné brzdové kotúče, pískanie bŕzd, nefunkčné elektricky ovládané bočné okná, poruchové vstrekovače systému common-rail, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, poruchový snímač tlaku vo vysokotlakovom okruhu systému common-rail.

Volkswagen Touran

Plusy
- vnútorný priestor
- malý pokles hodnoty
- presné radenie

Mínusy
- hlučné naftové motory
- vysoké ceny
- záujem zlodejov

Motory
1.6 8V (75 kW/102 k), 1.4 16V TSI (103 kW/140 k a 125 kW/170 k), 1.6 16V FSI (85 kW/115 k), 2.0 16V FSI (110 kW/150 k, EcoFuel 80 kW/109 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k), 1.9 TDI-PD (74 kW/100 k, 77 kW/105 k), 2.0 TDI 16V (103 kW/140 k), 1.9 TDI-PD 16V (125 kW/170 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (2.0 TDI), úniky kvapaliny z hydraulického ovládania spojky, prasknutá hlava valcov (2.0 TDI), zanesený FAP filter (2.0 TDI-PD 16V), vibrácie motora vplyvom zlého softwaru riadiacej jednotky, vyššia spotreba motorového oleja (2.0 TDI).

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk