Údržba vozidla | AUTOVIA.SK
Upozornenie! Používate zastaralý prehliadač. Pre správny chod a fungovanie stránky, prosím použite novšiu verziu alebo iný prehliadač. Stiahnite si najnovšiu verziu Chrome tu alebo Firefox tu.
Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Autovia.sk - autobazár áut, motoriek a náhradných dielov Celkom 674 750 inzerátov

Údržba vozidla

Napriek neustálemu vývoju zatiaľ automobil nie je bezúdržbovým strojom, preto si počas svojej životnosti stále vyžaduje aspoň minimálnu údržbu. Udržiavané vozidlo je nielen krajšie a technicky spoľahlivejšie, ale je aj omnoho zaujímavejšie pre trh jazdených áut, takže ho môžete neskôr predať za podstatne vyššiu cenu.

S rozvojom automobilovej techniky sa základné úkony pravidelnej údržby stávajú stále jednoduchšími a zvládne ich naozaj každý. Stačí si len nájsť chvíľu času a nezabudnúť ho venovať svojmu autu.

Dopĺňanie prevádzkových kvapalín

Dopĺňanie prevádzkových kvapalín patrí medzi najzákladnejšie úkony údržby automobilu.

Dopĺňanie paliva:

Naftové motory si podľa ročného obdobia vyžadujú letnú alebo zimnú naftu. Ak chodíte tankovať len na čerpacie stanice, starosť so sezónnou naftou vám odpadajú. O včasnú distribúciu správneho paliva sa starajú samotné čerpacie stanice. Ak však držíte väčšie množstvo nafty doma v kanistroch, vyvarujte sa tankovania letnej nafty v zimnom období. Na letnú má síce vaše auto vyšší výkon daný vyššou energetickou hodnotou paliva, no v mrazoch ľahko zmrzne.

Benzínové motory to majú s výberom paliva jednoduchšie. Pri starších motoroch je potrebné len dopĺňanie aditív suplujúcich olovo potrebné na mazanie pohyblivých častí motora prichádzajúcich do styku s palivom. Pred zimou je dobré pridať do benzínu niektorý z prípravkov odstraňujúcich usadenú vodu z palivového systému, ktorá v zime veľmi rada mrzne.

Nezanedbávajte ani kontrolu palivového filtra. V prípade jazdeného auta neviete, aké palivo doň predchádzajúci majiteľ tankoval. Filter tak môže byť upchatý a spôsobovať motoru problémy s nepravidelnou dodávkou paliva. Tieto problémy má prekvapivo veľa jazdených vozidiel.

Dopĺňanie olejových náplní:

Olejové náplne si necháva väčšina motoristov dopĺňať v servisoch. Pri nových autách je to aj súčasť pravidelných kontrolných prehliadok. Pri starších autách, či autách z druhej ruky je na vás, či budete s každou drobnosťou navštevovať servis, alebo si základné úkony urobíte svojpomocne doma.

Najdôležitejšia je kontrola hladiny motorového oleja. Pomocou mierky dokážete zistiť jeho aktuálne množstvo a v prípade potreby cez príslušný servisný otvor olej doliať. Motorový olej sa kontroluje vždy v studenom stave. Po zastavení motora je horúci olej rozstriekaný po celom motore a kým stečie späť do olejovej vane, chvíľu mu to trvá. Olej doplňte vždy, keď je blízko svojho minimálneho množstva. Nikdy ho však nedávajte príliš veľa. To má za následok zvýšenie vnútorného tlaku v mazacom okruhu a následné vytlačenie niektorého zo životne dôležitých tesnení. Veľa oleja tak môže v extrémnom prípade paradoxne spôsobiť únik olejovej náplne a zadretie motora.

Trochu zložitejším úkonom je kontrola a dopĺňanie oleja v prevodovke a rozvodovke s diferenciálom. Tieto súčasti nie sú tak citlivé na množstvo oleja, no rozhodne to neznamená, že ich nemusíme kontrolovať. Pri starších autách je výmena prevodového oleja jednoduchšou záležitosťou, ktorú mnohí majitelia zvládnu, pri novších autách však mnohí vodiči často ani netušia, kde prevodovka či rozvodovka vlastne sú. Nepodceňujte ich kontrolu a navštívte servis. Dvojnásobne to platí o automatických prevodovkách. Mnoho jazdených áut s automatickými prevodovkami dnes zoženiete za veľmi prijateľnú cenu, no zanedbanie jej údržby vás môže stáť v niektorých prípadoch viac ako celé auto. 

Chladiaca kvapalina:

Veľmi dôležitý je aj stav chladiacej kvapaliny. Tvorí ju zmes destilovanej vody a nemrznúcej kvapaliny, ktorá musí vzdorovať aj veľkým mrazom. Samozrejme ako všetko, má aj chladiaca kvapalina svoju životnosť a treba ju včas vymeniť. Keď nemáte istotu, kedy ju predchádzajúci majiteľ menil naposledy, určite vymeňte celú náplň. To isté platí aj v prípade, že ste auto doviezli z krajín, kde je celý rok teplo.

Množstvo chladiacej kvapaliny kontrolujte podľa výšky hladiny v expanznej nádobke v motorovom priestore. Pred dolievaním kvapaliny nechajte motor vychladnúť, inak môžete dolievaním studenej vody do rozpáleného motora (napr. po vyvretí kvapaliny) spôsobiť prasknutie alebo skrútenie jeho bloku.

Brzdová kvapalina:

Aj na moderných autách by ste mali kontrolovať hladinu brzdovej kvapaliny v kontrolnej nádobke. Väčšina vozidiel je síce vybavená diagnostikou jej automatickej kontroly, no najmä v starších autách sme svedkami toho, ako si elektronika žije vlastným životom a jej varovné hlásenia nemusia vždy súhlasiť s realitou. Postupom času brzdová kvapalina absorbuje vlhkosť zo systému, čím klesá jej bod varu. Pri prehriatí bŕzd tak môže brzdová kvapalina rýchlo stratiť svoje pôvodné schopnosti a auto jednoducho prestane brzdiť. Aj v tomto prípade platí, že ak ste auto kúpili z druhej ruky a neviete v akom je stave, okamžite ju vymeňte.

Klinový a plochý remeň

Klinový a plochý remeň slúžia na pohon životne dôležitých pomocných zariadení v motore, preto pravidelne vizuálne kontrolujte ich stav. Pokiaľ sú natrhnuté alebo inak poškodené, hneď si ich nechajte v servise vymeniť. Dôležité je aj napnutie klinového remeňa. Ak je voľný, prejavuje sa to pískaním krátko po naštartovaní motora. Čo najskôr navštívte servis.

Výmena filtrov

V dnešnej dobe sa nemusíte starať ani o výmenu filtrov, všetko by mali namiesto vás automaticky zvládnuť aj bez vášho upozornenia autoservisy. Olejový filter sa mení zároveň s výmenou oleja a výmena palivového filtra je pri moderných motoroch zložitý úkon, ktorý prenechajte servisu. Jediným jednoduchým úkonom (samozrejme záleží od konkrétneho typu auta) je výmena vzduchového a peľového filtra. Vzduchový filter sa časom zanesie a spôsobuje veľké straty s sacom potrubí, čím zvyšuje spotrebu motora. V prašnom prostredí sa jeho výmenný interval výrazne skracuje, nezabúdajte na to.

Akumulátor

Pri bezúdržbových akumulátoroch musíte len z času na čas kontrolovať stav ich napätia a v prípade potreby ich dobiť. Pri klasických akumulátoroch nezabudnite ani na kontrolu množstva elektrolytu. Keď je ho málo, včas do článkov dolejte destilovanú vodu, inak sa akumulátor zničí. Póly akumulátora udržiavajte čisté. Ich oxidácia bráni prechodu potrebného prúdu, v extrémnom prípade dokonca vyradí niektoré elektrické okruhy v aute.

Pneumatiky

Veľkú pozornosť si zaslúžia aj pneumatiky. Od ich stavu závisí bezpečnosť jazdy a v neposlednom rade aj ich životnosť. Kontrolujte nielen stav dezénu, ale aj tlak ich nahustenia. Vždy musí zodpovedať tlaku predpísanému výrobcom. V prípade záujmu si môžete nechať pneumatiky nahustiť zmesou dusíka, ktorá spomaľuje starnutie gumy a znižuje úniky tlaku z pneumatiky.

Popri týchto základných úkonoch nezabúdajte ani na kontrolu takých samozrejmostí akými sú stierače, žiarovky, či všetky okná. Poctivou údržbou uchováte vaše vozidlo dlho v pôvodnom stave, čím bude strácať hodnotu pomalšie a jeho predaj bude neskôr výhodnejší.

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk