Nižšia stredná trieda | AUTOVIA.SK

Nižšia stredná trieda

Kompaktné automobily, inak nazývané aj nižšia stredná trieda, sú vôbec najpredávanejším segmentom vozidiel v celej Európe. Svojou veľkosťou dokážu poslúžiť celej rodine, pričom sa v mnohých prípadoch často využívajú aj ako služobné vozidlá. Ich ponuka na trhu jazdených vozidiel patrí preto medzi najbohatšie.

Slovenský trh jazdených vozidiel nižšej strednej triedy je dostatočne zásobený vlastnými autami, ktoré sa ako nové predávajú vo veľkom množstve aj u nás. Nemalý podiel predávaných jazdených kompaktov však patrí aj individuálne dovezeným autám spoza našich západných hraníc, kde je ich podiel na trhu ešte väčší ako u nás.

V tomto segmente už môžete naraziť aj na bývalé služobné exempláre s astronomickou porciou najazdených kilometrov, preto si pri výbere auta dávajte dobrý pozor na jeho skutočný technický stav. Najmä nemecké a české značky sa u nás navyše tešia veľkej obľube zlodejov, takže sa nezabudnite postarať o vozidlo aj v oblasti zabezpečenia proti krádeži.

V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších modelov nižšej strednej triedy na našom trhu s jazdenými autami.

Alfa Romeo 147

Plusy
- jazdné vlastnosti
- dobré predné sedadlá
- naftové motory

Mínusy
- kvalita spracovania
- malý batožinový priestor
- veľký polomer otáčania

Motory
1.6 16V (77 kW/105 k), 1.6 16V (88 kW/120 k), 2.0 16V (110 kW/150 k), 3.2 V6 24V (184 kW/250 k), 1.9 JTD 8V (74 kW/100 k a 85 kW/115 k), 1.9 JTD 16V (103 kW/140 k a 110 kW/150 k).

Časté poruchy
Benzínové motory Twin Spark majú vysokú spotrebu motorového oleja, pretrhnutý rozvodový remeň (motory Twin Spark), pretrhnutý remeň pohonu vyvažovacích hriadeľov, nevymenené zapaľovacie sviečky, poruchy vstrekovačov systému common-rail (JTD).

Audi A3

Plusy
- kvalita spracovania
- mechanická odolnosť
- motor 1.8 20V Turbo

Mínusy
- priemerné jazdné vlastnosti
- kradne sa
- miesto na zadných sedadlách

Motory
1.6 8V (75 kW/102 k), 1.8 20V (92 kW/125 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k, 132 kW/180 k a 154 kW/209 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k, 81 kW/110 k), 1.9 TDI PD (96 kW/130 k).

Časté poruchy
Nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), poruchové palivové čerpadlo, predčasne opotrebované spojkové obloženie, nefunkčný štartér, vôle v silentblokoch predného priečneho stabilizátora, skrútené brzdové kotúče, nefunkčná regulácia turbodúchadla VGT (TDI).

Citroën C4

Plusy
- účinné brzdy
- priľnavosť na rovnom povrchu
- často bohatá výbava

Mínusy
- nepresné radenie
- na nerovnostiach hlučná zadná náprava
- priemerný objem batožinového priestoru

Motory
1.4 16V (66 kW/90 k), 1.6 16V (80 kW/109 k), 2.0 16V (100 kW/136 k, 103 kW/140 k a 130 kW/177 k), 1.6 HDi 16V (66 kW/90 k, 80 kW/109 k), 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k).

Časté poruchy
Vŕzgajúce tlmiče zadnej nápravy, zlý chod brzdového pedála (HDi), predčasne zanesený filter pevných častíc (2.0 HDi 16V), skrútené brzdové kotúče, vplyvom čoho vibruje pri brzdení volant, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (HDi), nefunkčný EGR ventil (2.0 HDi 16V).

Fiat Stilo

Plusy
- komfort pruženia
- priestranný interiér
- bohatá výbava

Mínusy
- do roku 2004 nepohodlné sedadlá
- slabá dynamika motora 1.2 16V
- vysoká spotreba paliva (1.8 16V)

Motory
1.2 16V (63 kW/86 k), 1.4 16V (70 kW/95 k), 1.6 16V (76 kW/103 k), 1.8 16V (98 kW/133 k), 2.4 20V (125 kW/170 k), 1.9 JTD 8V (59 kW/80 k, 74 kW/100 k, 85 kW/115 k), 1.9 JTD 16V (103 kW/140 k).

Časté poruchy
Pazvuky z palubnej dosky (do roku 2002), nefunkčný posilňovač riadenia (do roku 2002), nefunkčný ventilátor chladenia (1.8 16V, 2.4 20V a JTD do roku 2002), vôle v riadení (do roku 2002), netesnosti palivového čerpadla systému common-rail (JTD), zlý senzor hmotnosti nasávaného vzduchu (JTD).

Ford Focus I

Plusy
- výborné jazdné vlastnosti
- tuhá karoséria
- presné radenie a riadenie

Mínusy
- spotreba paliva (1.8 16V a 2.0 16V)
- lacné detaily v interiéri
- hlučné motory TDDi

Motory
1.4 16V (55 kW/75 k), 1.6 16V (74 kW/100 k), 1.8 16V (85 kW/115 k), 2.0 16V (96 kW/130 k, 127 kW/173 k), 2.0 16V Turbo (158 kW/215 k), 1.8 TDDi (55 kW/75 k a 66 kW/90 k), 1.8 TDCi (74 kW/100 k a 85 kW/115 k).

Časté poruchy
Vôle v tiahlach zadného priečneho stabilizátora, korózia karosérie (do roku 2001), poruchové palivové čerpadlo (do roku 1999), netesné vstrekovacie potrubie (TDDi), prasknutý rozvodový remeň, zlý software riadiacich jednotiek motora (do roku 1999), opotrebované kľúče od zapaľovania.

Honda Civic VII

Plusy
- vnútorný priestor
- spoľahlivosť
- verzia Type-R

Mínusy
- hlučný podvozok
- priemerný naftový motor
- absencia kombi verzie

Motory
1.4 16V (66 kW/90 k), 1.6 16V (81 kW/110 k), 2.0 16V (110 kW/150 k, 147 kW/200 k), 1.7 CTDi (74 kW/100 k).

Časté poruchy
Poruchová regulácia lopatiek turbodúchadla VGT (1.7 CTDi), hlučná prevodovka (do roku 2001), zahmlené predné svetlomety (do roku 2004), vŕzganie prednej nápravy, zlý software riadiacej jednotky motora (1.6 16V), skrútené brzdové kotúče.

Mazda 3

Plusy
- jazdné vlastnosti
- pozícia za volantom
- komunikatívne riadenie

Mínusy
- dynamika základných verzií
- výkon stretávacích svetiel (halogénových)
- základné autorádio bez CD prehrávača

Motory
1.4 16V (62 kW/84 k), 1.6 16V (77 kW/105 k), 2.0 16V (110 kW/150 k), 2.3 16V (191 kW/260 k), 1.6 MZ-CD 16V (80 kW/109 k), 2.0 MZ-CD 16V (105 kW/143 k).

Časté poruchy
Korózia lemov zadných blatníkov, zlé ložiská vačkových hriadeľov vplyvom zlého mazania motorovým olejom, nefunkčný EGR ventil (1.6 MZ-CD 16V), pískajúce brzdy, predčasne opotrebované horné uloženie vzpery McPherson, zlá geometria prednej nápravy.

Opel Astra (G)

Plusy
- vnútorný priestor
- úsporné benzínové motory
- široká ponuka karosárskych verzií

Mínusy
- tuhé radenie
- hlučné naftové motory
- priemerné dielenské spracovanie

Motory
1.2 16V (55 kW/75 k), 1.4 16V (66 kW/90 k), 1.6 8V (62 kW/84 k), 1.6 16V (74 kW/100 k), 1.8 16V (92 kW/125 k), 2.0 16V (100 kW/136 k), 2.2 16V (108 kW/147 k), 2.0 16V Turbo (140 kW/190 k), 1.7 TD (50 kW/68 k), 1.7 DTI 16V (55 kW/75 k), 1.7 CDTI (59 kW/80 k), 2.0 DI 16V (60 kW/82 k), 2.0 DTI 16V (74 kW/100 k), 2.2 DTI (92 kW/125 k).

Časté poruchy
Pretrhnutý rozvodový remeň (1.7 TD), prasknutá hlava valcov (1.7 TD), netesnosti vstrekovačov (2.0 DTI a 2.2 DTI), prasknuté halogénové žiarovky H7 v hlavných svetlometoch, tečúce zadné tlmiče pruženia, poruchové vstrekovacie čerpadlo Bosch VP 44 (2.0 DTI a 2.2 DTI).

Peugeot 307

Plusy
- pohodlné sedadlá
- dobrý výhľad
- naftové motory

Mínusy
- spoľahlivosť
- dynamika základných verzií
- poruchová elektronika

Motory
1.4 8V (55 klW/75 k), 1.4 16V (63 kW/86 k), 1.6 16V (80 kW/109 k), 2.0 16V (100 kW/136 k, 130 kW/177 k), 1.4 HDi (50 kW/68 k), 1.6 HDi 16V (66 kW/90 k a 80 kW/109 k), 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k).

Časté poruchy
Poruchové uloženie zadných tlmičov pruženia, vibrácie motora 2.0 HDi, poruchové vstrekovače systému common-rail, predčasne opotrebované ložiská kolies, poruchy elektroniky, praskajúce halogénové žiarovky v hlavných svetlometoch, vôle v uloženiach predného priečneho stabilizátora.

Renault Mégane II

Plusy
- pasívna a aktívna bezpečnosť
- veľký počet verzií
- silné brzdy

Mínusy
- vnútorný priestor
- batožinový priestor (hatchback)
- nekomunikatívne riadenie

Motory
1.4 16V (55 kW/75 k, 72 kW/98 k), 1.6 16V (82 kW/112 k), 2.0 16V (99 kW/135 k), 2.0 16V Turbo (120 kW/163 k, 165 kW/224 k), 1.5 dCi 8V (62 kW/85 k a 74 kW/100 k, 78 kW/106 k), 1.9 dCi 8V (66 kW/90 k, 88 kW/120 k a 96 kW/130 k), 2.0 dCi 16V (110 kW/150 k a 127 kW/173 k).

Časté poruchy
Nefunkčné EGR ventily (1.9 dCi), poruchová klimatizácia, zadierajúce sa palivové vstrekovacie čerpadlo Delphi (1.5 dCi), poruchové rozvody (1.5 dCi), predčasne opotrebované turbodúchadlá (1.9 dCi), predčasne zanesený filter pevných častíc.

Škoda Octavia I

Plusy
- obrovský batožinový priestor
- jednoduché ovládanie
- široká ponuka

Mínusy
- málo miesta na zadných sedadlách
- málo odolné zámky prvých verzií
- veľký príplatok za kombi

Motory
1.4 8V OHV (44 kW/60 k), 1.4 16V (55 kW/75 k), 1.6 8V (74 kW/100 k, 75 kW/102 k), 1.8 20V (92 kW/125 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k, 132 kW/180 k), 2.0 8V (85 kW/115 k), 1.9 SDI (50 kW/68 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k a 81 kW/110 k), 1.9 TDI-PD (74 kW/100 k a 96 kW/130 k).

Časté poruchy
Vyvlečené tiahla radenia, veľké vôle v silentblokoch predného priečneho stabilizátora, problémové merače hmotnosti vzduchu (TDI), korózia výfukového potrubia, zvlnené brzdové kotúče, deravý vlnovec výfukového potrubia (do r. 1997 pri 1.6i 8V), poruchové zapaľovacie cievky (1.8i 20V), poruchy vonkajšieho osvetlenia.

Volkswagen Golf IV

Plusy
- kvalitné dielenské spracovanie
- imidž
- úsporné naftové motory

Mínusy
- miesto na zadných sedadlách
- vysoká obstarávacia cena
- vysoký záujem zlodejov

Motory
1.4 16V (55 kW/75 k), 1.6 8V (74 kW/100 k, 75 kW/102 k), 1.6 16V (77 kW/105 k), 1.6 FSI 16V (81 kW/110 k), 1.8 20V (92 kW/125 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k, 132 kW/180 k), 2.0 8V (85 kW/115 k), 2.3 10V (110 kW/150 k), 2.3 20V (125 kW/170 k), VR6 2.8 24V (150 kW/204 k), 3.2 R32 (177 kW/240 k), 1.9 SDI (50 kW/68 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k a 81 kW/110 k), 1.9 TDI-PD (74 kW/100 k, 85 kW/115 k, 96 kW/130 k a 110 kW/150 k).

Časté poruchy
Opotrebované turbodúchadlá a stuhnutá regulácia natáčania lopatiek pri pri turbodúchadlách VGT, pretrhnuté rozvodové remene, problémové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), zatuhnutý tandemový mechanizmus stieračov, úniky paliva, predčasne opotrebované spojkové obloženie, poruchové zapaľovacie cievky (1.8i 20V), nepresné ukazovatele paliva.

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk