Výber miesta a spôsobu kúpy auta | AUTOVIA.SK
Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Autovia.sk - autobazár áut, motoriek a náhradných dielov Celkom 711 914 inzerátov

Výber miesta a spôsobu kúpy auta

Inzerát v tlači

Inzerát v tlači je asi najtradičnejšou formou ponuky jazdených vozidiel u nás. Na trhu je niekoľko špecializovaných titulov, ktoré sa venujú len tejto problematike, takže výber je stále pomerne široký. Kupovanie od súkromnej osoby má samozrejme svoje riziká, no bezprostredný kontakt s predchádzajúcim majiteľom môže vypovedať mnoho aj o samotnom aute, ktoré od neho kupujete. Výhodou tohto spôsobu kúpy je aj možnosť jednania sa o cene. Svojim spôsobom tento proces vzdialene pripomína kupovanie tovaru na klasickom trhu. Vy chcete kúpiť, druhá strana zasa predať, preto môže byť výsledná cena nakoniec veľmi závislá od vašej šikovnosti. Uplatňovanie neskoršej reklamácie býva pri súkromnej osobe trochu problematickejšia než v prípade autobazáru, no tento problém vyrieši dobrá kúpna zmluva.

Inzerát na internete

Stále viac jazdených vozidiel sa ponúka prostredníctvom webstránok. Rast súvisí najmä s rýchlo rastúcou dostupnosťou internetu v domácnostiach po celom Slovensku. Portálov sústreďujúcich ponuky na predej jazdeného vozidla je dostatok, stačí si len otvoriť tú správnu špecializovanú stránku a máte na výber z tisícok inzerátov. Napríklad na portáli Autovia.sk aktuálne nájdete viac ako 38 000 osobných áut zo Slovenska a Českej republiky (plus ďalšie z iných krajín) ponúkaných na predaj autobazármi, značkovými predajcami a súkromnými osobami. Takú širokú ponuku nedokáže z priestorových dôvodov žiadna tlač pokryť.

Výhodou internetových portálov je rýchle a prehľadné hľadanie auta podľa rôznych kritérií, či už podľa značky, veku, počtu najazdených kilometrov alebo podľa druhu karosérie auta. Napríklad na Autovia.sk môžete autá vyhľadávať podľa deviatich základných kritérií (značka, model, palivo, kilometre, výkon, rok výroby, cena, krajina, región) a ďalších niekoľkých desiatok doplnkových kritérií v rozšírenom vyhľadávaní.

Na konkrétny inzerát z internetu dokážete veľmi rýchlo reagovať. Buď prostredníctvom zavolania na telefónne číslo, alebo odpoveďou "po sieti". Samozrejme, vždy existuje riziko nepoctivej ponuky, opatrnosť je preto namieste. Riziko však nie je o nič väčšie ako v tlačenej riadkovej inzercii alebo pri výbere priamo autobazári. Veľké a zavedené autoportály majú systém kontroly uverejňovaných inzerátov a podozrivé ponuky vyraďujú aj bez toho, aby sa na ne niekto sťažoval.

Po reagovaní na internetový inzerát nasleduje výmena ďalších informácií, dohoda o termíne návštevy u predajcu a osobná prehliadka auta. Zatiaľ nik nekupuje jazdené auto cez internet ako komodity typu knihy alebo DVD - tzn. bez toho, aby si ho prezrel.

Autobazár

Nespornou výhodou autobazáru je možnosť "ohmatať" si auto hneď pri výbere vlastnými rukami. Bezprostredný kontakt s autami je pre mnohých rozhodujúcim faktorom. Navyše okamžite môžete absolvovať aj skúšobnú jazdu, čím minimalizujete pocit, že kupujete "mačku vo vreci". Okrem širokej ponuky máte vo veľkých autobazároch k dispozícii hneď niekoľko exemplárov rovnakého typu auta, čo vám tiež môže zásadným spôsobom uľahčiť výber. Pravda však je, že väčšina slovenských autobazárov prezentuje svoje vozidlá prostredníctvom portálov ako Autovia.sk, takže si môžete svoje auto nájsť najprv doma na internete a potom si ho ísť pozrieť osobne na konkrétne miesto.

Nevýhodou bazárov oproti priamej kúpe od majiteľa je teoreticky o niečo vyššia cena, ktorá v sebe zahŕňa províziu predajcu. Vyššou cenou však zároveň čiastočne eliminujete riziko kúpy kradnutého vozidla. Profesionálne veľké autobazáre sa chránia pred vozidlami pochádzajúcimi z trestnej činnosti ich preverením, keďže vozidlá odkupujú do osobného vlastníctva.

Veľký či malý bazár?

Nie je to zákon, ale v absolútnej väčšine prípadov platí, že vo veľkých autobazároch dostáva zákazník výhodnejšiu ponuku. Marža je totiž nižšia ako v prípade malých firiem. Nehovoriac o bazároch s komisionálnym predajom, kde často nereálnu cenu navrhuje pôvodný majiteľ a bazárista žije z poplatkov za denné "parkovné". Rastúca konkurencia veľkých hráčov na trhu tlačí na znižovanie cien, ktoré sú v porovnaní so situáciou spred troch či piatich rokov podstatne nižšie. Obrovským rozmachom individuálneho dovozu ojazdených áut zo zahraničia sa tiež v bazároch podstatne rozšírila ponuka. Viac ako polovica vozidiel, ktoré v nich vidíte, pochádza spoza hraníc.

Veľké bazáre ponúkajú aj ľahší prístup k lízingu či úveru. Samozrejmosťou je vybavovanie formalít spojených s odhlásením a prihlásením vozidiel, záručný servis, či dokonca zaplatenie cestovných nákladov tým, ktorí musia použiť na cestu do bazáru medzimestskú alebo diaľkovú dopravu. Bežnou praxou je poskytnutie lehoty na technickú kontrolu a následná možnosť vrátenia vozidla bez udania dôvodu.

Individuálny dovoz

Kupovať auto cez individuálneho dovozcu je pomerne rizikovou záležitosťou. Aj tu totiž platí jedna základná zásada. Aj individuálny dovozca je podnikateľ, ktorý autá dováža s vidinou zisku. A čím je vidina väčšia, tým rizikovejším sa obchod stáva. Napriek tomu sa na trhu nájdu aj poctiví dovozcovia, je ich však ako šafranu.

Vo väčšine prípadov funguje individuálny dovoz na základe akejsi vašej objednávky. Vyberiete si konkrétne auto a to vám dovezú. Pri výbere dovozcu preto hľadajte takého, ktorý sa vám vo vašich požiadavkách prispôsobí čo najviac. Nedajte sa nanútiť do kúpy auta, ktoré ste vlastne vôbec nechceli, hoci predávajúci vám bude tvrdiť, že toto je omnoho lepšie, než to, ktoré ste mali pôvodne vo výhľade. Trvajte na svojich podmienkach výberu, pokiaľ je dovozca poctivý, prispôsobí sa vám.

Výhodou individuálneho dovozu je výber podľa vlastných požiadaviek. Môžete si takmer presne nakonfigurovať auto, o ktorom snívate. Pomocou internetu si ho prípadne môžete nájsť prakticky kdekoľvek na svete a záleží len na ochote dovozcu, kde všade vám po auto zájde. Individuálni dovozcovia dokážu ponúknuť aj veľmi výhodné ceny, pretože autá nakupujú v krajinách, kde sú lacnejšie ako u nás.

Nevýhodou je riziko, ktoré takouto kúpou podstupujete. S autom sa naživo stretnete až po jeho dovoze, čo znamená, že môžete byť jeho skutočným stavom nepríjemne zaskočení. Pri zadávaní objednávky tiež nedokážete podľa fotografie presne odhadnúť jeho skutočný technický stav.

Individuálni dovozcovia ponúkajú aj sortiment áut, ktoré doviezli už predtým, tu si však vždy dávajte pozor na ich technický stav. Zvýšenú pozornosť venujte aj identifikátorom auta. V ponuke je väčšina áut, na ktorých dokážu dobre zarobiť. Lacno kúpiť a s čo najväčším ziskom predať. Problematické býva aj neskoršie uplatňovanie záručných podmienok.

Aj na ojazdené auto je záruka

Z pohľadu legislatívy je ojazdený automobil rovnaký tovar ako každý iný. Preto sa na jeho predaj a kúpu vzťahujú všeobecne záväzné právne predpisy Občianskeho zákonníka.

Predávajúci nesie zodpovednosť za chyby, ktoré mala predávaná vec v čase predaja. Zodpovedá tiež za všetky navonok deklarované údaje, napríklad o počte najazdených kilometrov, ak sú uvedené na ponukovom liste. Na žiadosť kupujúceho je bazár dokonca povinný poskytnúť záruku písomnou formou, teda vydať záručný list.

Záruka sa však nevzťahuje na chyby vzniknuté v dôsledku primeraného opotrebovania automobilu s ohľadom na jeho vek a počet odjazdených kilometrov a ani na chyby, ktoré sú uvedené v kúpnej zmluve a s ktorými bol kupujúci oboznámený pred zakúpením vozidla. Keďže ide o použitú vec, nemožno tiež reklamovať chyby, ktoré vzniknú dodatočne.

Kameňom úrazu je ťažká dokázateľnosť, že chyba, ktorú ste objavili dodatočne, bola na vozidle ešte pred uzavretím kúpnej zmluvy. Preto sa nespoliehajte na zákon, ale hlavne na prevenciu. Najdôležitejšia je technická obhliadka a skúšobná jazda. Nekupujte auto nikdy tam, kde vám čosi podobné neumožnia, alebo len za podmienok finančnej straty.

Zmluvu možno doplniť alebo napadnúť

Kúpne zmluvy v autobazároch sú väčšinou vopred predtlačené a obsahujú podmienky, ktoré sú často výhodné len pre predávajúceho. To však neznamená, že kupujúci nemôže trvať na zmene tejto zmluvy a presadiť si úpravu, vynechanie alebo doplnenie niektorých ustanovení.

Zmluvu možno napadnúť aj v prípade, ak je v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Tieto jej ustanovenia sú jednoducho neplatné. Ako príklad uveďme, že bazárista môže teoreticky ponúknuť dlhšiu záručnú lehotu. Ak je zmluva veľmi povrchná, automaticky platia ustanovenia Občianskeho zákonníka.

Zmluva je nevyhnutnosťou

V každom prípade by ste mali s predávajúcim uzatvoriť písomnú zmluvu a opísať v nej aj deklarovaný stav vozidla. Vrátane vyhlásenia predávajúceho, že vozidlo nebolo havarované, nie je po ňom vyhlásené pátranie, že nie je zaťažené nesplateným lízingom a kupujúcemu neboli zatajené žiadne závažné kvalitatívne chyby. V záujme kupujúceho by zmluva mala obsahovať aj presné podmienky, za ktorých možno od kúpy odstúpiť.

Seriál pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk